Хто «підставляє» Гройсмана в сфері приватизації?
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №612-р від 06 вересня 2017 року виконання обов’язків голови Фонду державного майна України покладено на керівника апарату ФДМУ Трубарова Віталія Миколайовича.
Стаття опублікована на сайті всеукраїнського журналу Корупціонер в Україні.
Абсурдність призначення
Абсурдність та сумнівність призначення керівника апарату ФДМУ Віталія Трубарова очевидна багатьом учасникам ринку приватизації — від фахівців та експертів до потенційних інвесторів: Віталій Трубаров за всю свою «трудову біографію» не провів жодного значущого приватизаційного процесу, а ті спроби, що він робив у цьому напрямку, тепер розглядаються Генеральною Прокуратурою та Національним Антикорупційним Бюро на предмет вчинення кримінального злочину посадовою особою.
Для мене особисто важливо тільки доведені результати діяльності та факти порушень, які доведені слідством та судом, але треба і звертати увагу на різноманітну інформацію, яка існує у політичних колах та в інтернет просторі, тому що «диму без вогню не буває», наприклад, щодо Трубарова, що він представник макіївського крила донецького клану екс-президента, відданий кадр екс-мера міста Макіївка та екс-губернатора Криму покійного Василя Джарти, очолював Донецьке регіональне відділення ФДМУ та якого поплічники новоспеченого президента Януковича у 2010 році забрали до Києва, де він з часом був призначено на посаду керівника Київського регіонального відділення ФДМУ. Також існує припущення в політичних та інформаційних колах, що питання переводу Трубарова до Столиці “вирішував” народний депутат України Віталій Хомутиннік (пам’ятаємо, що було багато публікацій, в яких його називали митно-податковим “схемщиком” команди Януковича).
З цього періоду, а особливо з моменту початку військових дій на Донбасі, фінансові справи у чиновника Трубарова суттєво покращились. У 2015 році у нього з`явилась квартира у Києві площею 107 кв. м. та вартістю майже 2 млн гривень, машиномісце за 130 тис гривень, дві земельні ділянки на Рівненщині тощо. У 2016 році у власності Трубарова з`явились автомобіль Hyundai Grand Starex, 2014 р.в. (за 300 тис. гривень) та Nissan X-Trail 2014 р.в. (за 240 тис. гривень). У тому ж 2016 році Віталій Трубаров отримав подарунок у розмірі 250 тис гривень від своєї мами (Людмили Трубарової). Ще 70 тисяч він отримав за рахунок надання їй (власній рідній мамі) майна в оренду. Водночас, майже 137 тисяч гривень, згідно з декларацією, чиновнику, державному службовцю Трубарову, принесла комерційна діяльність – бджолярство (земельні ділянки на Рівненщині, а де тоді вулики стоять). Родина Трубарових зберігає готівкою 27 тис. доларів, 77 тис. гривень та 10 тис. євро. Також цікаві дані знаходяться у деклараціях за 2012-2014 році, які я отримав від ФДМУ. Так, за цей час він отримав подарунок у 2 млн. грн,, у 2014 році з декларації зникає його старший син від першого браку, але у цьому же році у сина з’являється квартира у центрі Києва.
Дуже багато виникає з цього приводу питань і, як стало мені відомо, за результатами співставлення даних, зазначених у декларації Трубарова, та середньостатистичних доходів державних службовців, ГО «Рада з питань законності та правопорядку» зробила висновок про невідповідність задекларованих статків доходам державного службовця та звернулась у грудні 2017 року до Національної Агенції Запобігання Корупціцї з вимогою винести на засідання НАЗК рішення щодо проведення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поданої Трубаровим Віталієм Миколайовичем у 2016 році. За результатами повної перевірки громадська організація просить НАЗК вжити передбачені законодавством заходи щодо притягнення Трубарова Віталія Миколайовича до відповідальності.
Гройсман пояснив, чи варто відсторонювати керівника ФДМУ на підставі звинувачення и ГПУ
За якихось “незрозумілих” причин, після Революції Гідності цього вірного поплічника злочинної команди Януковича не було люстровано, натомість його кар’єра стрімко пішла вгору: у квітні 2017 року Трубаров очолює Апарат ФДМУ, а вже у вересні Уряд покладає на нього обов’язки Голови Фонду державного майна України.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про Фонд державного майна України» в частині, що не суперечить Конституції України, Голова ФДМУ має першого заступника і заступника, які здійснюють визначені Головою Фонду обов’язки. У разі відсутності Голови ФДМУ чи неможливості здійснювати їм своїх повноважень з інших причин його обов’язки виконує один із заступників відповідно до встановленого Головою ФДМУ розподілу обов’язків.
На момент призначення Трубаров не був заступником голови ФДМУ. Тобто він не може бути законно призначеним виконуючим обов’язки голови ФДМУ. З цього приводу до Адміністративного суду міста Києва громадянином Качуром 15 вересня 2017 року подано адміністративний позов про визнання незаконним та скасування розпорядження Кабінету Міністрів про призначення Трубарова. Засідання суду призначено аж на 12 грудня 2017 року (з суттєвим порушенням термінів розгляду адміністративного позову, що очевидно вказує на адміністративний тиск на суд та побічно підтверджує юридичну необґрунтованість розпорядження Кабміну). І ще просто цікавий факт, що розглядати справу за позовом громадянина на прізвище Качур «незалежна електронна система» авторозподілу справ призначила суддю на прізвище Качур. Тобто судова система, шляхом протиправного затягування розгляду адміністративного позову «подарувала» сумнівно призначеному на посаду чиновнику три місяці роботи. Протягом цих трьох місяців (з вересня по грудень 2017 року) Трубаров встиг зруйнувати систему громадського контролю за діяльністю центрального органу виконавчої влади, незаконно скасувавши наказ свого попередника про формування Громадської ради при ФДМУ – що теж є кричущим прецедентом – жоден з міністрів ніколи не наважувався так відверто йти проти інститутів громадянського суспільства, а ще особливо сумно від того, що таке не робилось у часи «Януковича». Для чого це зроблено? Без громадського контролю та з грубим порушенням Регламенту КМУ Трубаров встиг «підкласти» на підпис Прем’єр-Міністру видозмінений текст нової редакції «Закону про приватизацію», яку вже зареєстровано і ухвалено у першому читанні Верховною Радою. З Закону, зокрема, зникла частина статті 29 діючого Закону, яка надавала можливість скасовувати договір купівлі продажу об’єктів приватизації при порушеннях законодавства при проведенні приватизації, тобто видалили підставу для повернення у державну власність «вкраденого» державного майна. Та в додаток до всього, ще закладено трирічний строк позовної давності при оскаржувані приватизації.
Саме за керівництва Трубарова у Києві відбулись чисельні «схеми» із державним майном, у тому числі сумнозвісні події з Гостинним двором на Контрактовій площі, який відійшов та залишився під контролем соратників Януковича, як і десятки інших столичних об’єктів.
У листопаді 2017 року Генеральний прокурор Ю. Луценко повідомив про те, що саме за відсутність належного контролю з боку Трубарова при приватизації Генеральна Прокуратура України провела допит та підготувала Трубарову підозру у вчиненні злочину (злочинну змову з іншим чиновником часів Януковича – міністром Аграрної політики на прізвище Присяжнюк). Справа разом з підготовленою підозрою за належністю вже передана до НАБУ. В той же час в Генеральній Прокуратурі залишається аналогічна справа відносно Трубарова по неналежному контролю за іншим вкраденим у Держави об’єктом – річковим причалом за адресою Київ, Дніпровська набережна 2а — об’єкт річкової інфраструктури, який за потурання Трубарова було повністю знищено, а на його місці будується без будь-яких дозвільних документів ресторан. Мені відомо про те, що понад 1000 мешканців того району Києва написали колективне звернення до ФДМУ щодо повернення державі державного майна за вказаною адресою та щодо притягнення до відповідальності чиновника, винного у порушеннях законодавства (тобто, на їх думку, пана Трубарова), але тут і відбулось несподіване «призначення винуватця на посаду керівника ФДМУ», і розгляд звернень та справи було «загальмовано». Залишається лише сподіватись, що Генеральна Прокуратура не відступиться від своєї позиції по цій давно порушеній кримінальній справі. Проте Трубаров почувається настільки зухвало і впевнено, що на власній сторінці в соціальній мережі зазначив; «щодо заяви Генерального Прокурора про нібито порушення при приватизації частини приміщення МінАПК — це ніщо інше, як політична гра оточення навколо Генеральної Прокуратури» і цим фактично звинуватив Генерального прокурора Юрія Луценка у некомпетентності та політичних інтригах. І це при цьому, що Юрій Луценко також заявив, що Трубаров має бути затриманий за рішенням суду, але довести це за підслідністю має Артем Ситник – керівник НАБУ.
Ще одним кричущім «досягненням» Трубарова у такий рекордно короткий термін керівництва в ФДМУ стали дії по повному згортанню процедури безоплатної приватизації селянами сільгоспземель своїх державних підприємств. Тобто люди, які все життя віддали роботі у сільському господарстві, і яким Держава гарантувала передачу у власність частки землі державних сільгосппідприємств (розпаювання), залишаться ні з чим. Це все закладено в законопроекті №7066, який доопрацьований Трубаров 15.09.2017 подав до КМУ і який зараз розглядається у Верховній Раді України. Цим законопроектом зараз передбачено; скасування прав селян на безоплатне отримання майна, продаж сільгосппідприємств буде проводитися як набір майна без правонаступництва прав на постійне користування земельними ділянками цих підприємств, Таким чином, закладено відрив майна від прав на земельні ділянки і далі сотні тисяч гектарів за корупційними схемами будуть «попадати» до латифундистів, а майно та села будуть кинуті. А враховуючи те, що у листопаді 2017 року Антимонопольний комітет України за дивним збігом обставин дозволив Віталію Хомутинніку доєднати до власної аграрної “імперії” чергові сім агропідприємств, то стає зрозумілим, кому це потрібно і у чиїх інтересах діє Віталій Трубаров.
Експерти з приватизації та політологи, враховуючі голосування в останній час у Верховній Раді за законопроекти, припускають, що головною «жертвою» Трубарова став Прем’єр-Міністр України Володимир Гройсман з причин долучення голосів «за» від політичної групи «Відродження», яка має в Верховній Раді близько 40 мандатів. Складається так, що в ході політичних «торгів» Петро Порошенко «віддав» руками Володимира Гройсмана куратору «Відродження» Віталію Хомутинніку позицію в ФДМУ для впливу на приватизацію, а особливо на найближчу приватизацію «ОПЗ» та «Центренерго». І це єдине зрозуміле пояснення, чому і як виникла кандидатура Трубарова, як відданого і безвідмовного виконавця. На фоні деяких суперечок між Президентом та Прем’єром, які вже вилився у звільнені з посади голови ФДМУ Білоуса та гучний скандал з кримінальним переслідуванням керівника фіскальної служби Насірова. У широкого кола експертів, фахівців та політиків існує припущення, що ситуація з «незаконним політичним» призначенням підозрюваного у корупції Трубарова головою ФДМУ – багатоходова комбінація деяких посадовців з Банкової та деяких політиків з послаблення позицій молодого та амбітного Гройсмана.
А що в результаті?
Навіть якщо Трубарову вдасться якимось чином втриматись на посаді, то це матиме катастрофічні для України наслідки: кожен підпис під ключовими документами по приватизації який ставить ця людина є сумнівним та може бути доведено що був нелегітимним. Згортається програма обрання міжнародних радників по приватизації. Знищено інституції громадського контролю за приватизацією. Активно руйнується фахова вертикаль Фонду державного майна із заміною фахівців на «кишенькових» чиновників, готових ставити підписи під «ручну» приватизацію, зокрема «Центренерго» та «ОПЗ».
Якщо ж Юрій Луценко зможе виконати обіцянку і разом з НАБУ притягне Трубарова до кримінальної відповідальності – то політичного удару зазнає, в першу чергу, Гройсман, як людина, що керує Урядом, якій незаконно поклав виконання обов’язків голови ФДМУ всупереч положень ст.8 Закону України «Про Фонд державного майна України».
І на останок: як міжнародним партнерам України (зокрема ЄБРР та МВФ) та іноземним інвесторам можна сподіватись на прозору і результативну «велику» приватизацію, якщо керувати приватизацією буде людина, якій Генеральною прокуратурою та Національним антикорупційним бюро України підготовлена підозра у незаконній приватизації?!
Питання риторичне
P.S. Як експерт у питаннях приватизації і журналіст, Ваш покірний слуга, автор цього матеріалу готовий до публічної дискусії з будь-ким чиє ім’я згадане у цьому дописі. Якщо це не завадить слідству, то я готовий запросити пана Трубарова на спільне публічне проходження детектора брехні в прямому ефірі центральних телеканалів з питань приватизації для встановлення наявності корупційних намірів при проведенні приватизації.
Качур Д. М. , член Громадської ради при ФДМУ , експерт з питань приватизації
Додаткові коментарі Ви можете подивитись на сайті всеукраїнського журналу Корупціонер в Україні.