Яка повинна бути приватизація в інтересах громадян та держави
На мою думку, розмова про те, що таке приватизація повинна містити слова, які будуть зрозумілими для всіх громадян. Тому, що це стосується нашого державного майна, це стосується розвитку держави та від цього буде залежить добробут кожного громадянина.
Стаття опублікована на сайті всеукраїнського журналу Корупціонер в Україні.
Що таке приватизація
Всім громадянам України потрібно розуміти що таке приватизація. Як та за якими правилами вона буде здійснюватися? Для чого проводиться та яким чином проведення успішної приватизації може мати вплив на добробут кожної людини?
Особливо звертаю увагу на те, що нам залишилося приватизувати близько трьох з половиною тисяч державних підприємств (ДП). Успішна приватизація цих ДП є нашою останньою надією для створення гарного підґрунтя для розвитку нашої країни.
Основні завдання приватизації
Основні завдання приватизації (простими словами) – за рахунок продажу ДП приватному бізнесу:
- зменшити рівень корупції та зменшити можливість для незаконного збагачення чиновників, політичних партій та керівників цих ДП;
- створити конкурентне середовище на ринку та демонополізувати економіку; зараз збільшити надходження до бюджету від продажу ДП;
- збільшувати надходження інвестицій та тим самим прийти до переоснащення та до розвитку виробництв;
- забезпечити зростання кількості робочих (кваліфікованих) місць;
- забезпечити зростання заробітних плат, що нарешті стане складовою зростання надходжень податків та зборів до бюджету України.
Приватизація, яка проводиться фахово та вдало, позитивно впливає на добробут та розвиток, як України, так і кожного громадянина цієї країни.
Також, нам громадянам, треба розуміти, що саме приватизація є своєрідним індикатором стану Держави та індикатором проведення та наслідків реформ.
Від чого залежить вдала приватизація
Вдала приватизація залежить від приходу інвесторів та надходжень інвестицій. Приватний бізнес приходить тільки туди, де йому зрозумілі правила та закони і де комфортно працювати. Це можливо тільки тоді, коли:
- чиновники не заважають працювати та не створюють штучних перешкод;
- коли чиновник несе “швидку” відповідальність за свої неправомірні дії;
- коли Державою дійсно захищені права вісх мторон;
- коли суди виносять рішення в установленні терміни та відповідно до вимог законодавства;
- коли розвита інфраструктура та транспортні сполучення;
- коли робітники мають і отримують відповідну освіту;
і нарешті, коли громадяни мають можливість для гідного життя та можливості для вирішення своїх життєвих потреб.
І саме по тому, зі стану приватизації та зростання інвестицій можна робити висновки про якість реформ у країні.
Що робити ?
Тому, кожний громадянин повинен цікавитися та контролювати проведення приватизації, а контролюючи приватизацію з’явиться частковий контроль громади за проведенням і наслідками реформ та контроль за діями депутатів і чиновників.
Нам всім слід зрозуміти, що продається наше державне майно та тому, в інтересах громадянина, треба усвідомлювати кому ми віддаємо своє майно та постійно цікавитися, що сталося з нашим майном.
Нові “правила гри”
Звертаю Вашу увагу, що 07 березня 2018 року вступив в дію Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна», в якому, нажаль, «реформатори» заклали підґрунтя для «розпродажу за безцінь» нашого державного майна. Вони поклали в основу приватизації продаж ДП у вигляді Єдиних майнових комплексів (ЄМК) по залишковій вартості. Скасували підготовку ДП до приватизації, що унеможливлює проведення перевірки та здійснення контролю за діяльністю керівництва ДП у питаннях обігу майна та грошових коштів ДП, у питанні правомірності виникнення кредиторської заборгованості. Скасували пільги громадянам при приватизації та не надали їм можливості участі в процесах приватизації ДП. Дозволили купувати наше державне майно за гроші, які отримані злочинним шляхом, за гроші із заборонених «офшорів» та за гроші країни агресора.
Відсутність умов для приватизації
Також, «реформатори», на відміну від гарних прикладів та правил проведення приватизації в європейських країнах, почали продаж ДП при приватизації не створивши для цього належних умов, а саме, не створивши умови для розвитку фондового ринку та умови для покупки акцій широкому колу покупців, у тому числі для громадян. Тому «реформатори» і намагаються все продати як ЄМК (набір майна) при цьому наголошують, що все покаже аукціон по продажу. Але, треба розуміти, що на такі аукціони по продажу ЄМК ДП прийде обмежене коло покупців, які мають визначену суму коштів (вона все одно чимала) та які, як правило, працюють або знають цю сферу діяльності ДП. А якби продавалися акції та при продажі акцій (від одної і більше) було створено умови для їх придбання нашим громадянам та нашому бізнесу на вільні свої кошти, от тоді дійсно складалася б ринкова вартість нашого майна та здійснювалася б дійсно прозора приватизація.
Детальніше у відео:
Якість приватизації напряму залежить від намірів влади
При цьому дивує, що один з ідеологів нового закону про приватизацію, поляк Л. Бальцерович, у своїй країні із 8000 ДП перетворив в акціонерні товариства біля 5000. Всі ці акції продавалися через створену Варшавську фондову біржу (зараз капіталізація цієї біржи біля 200 млрд. доларів). Інше майно (не більше 5 %), а це перукарні, кафе, майстерні, СТО продали у Польщі з аукціонів за оплату повної вартості, а інше продали з відстрочкою платежу на 5 років.
У розвинутих країнах обіг акцій надає можливість акціонерам отримати прибуток від продажу акцій. Тобто якщо підприємство вдало працює, вартість його акцій зростає і акціонер (більшість прості громадяни) має можливість продати свої акцій вже дорожче, ніж купував, та отримати прибуток.
Нездійсненні мрії
Якби наші громадяни отримали можливість придбати акції при приватизацій та при подальшому розвитку фондового ринку, прибуток громадян від продажу цих акцій став би ще одним позитивним наслідком приватизацій для громадянина та для Держави.
При цьому слід взяти до уваги, що обіг акцій стає простим індикатором діяльності підприємства та простим чинником контролю з боку акціонерів за керівництвом підприємства. Ціна акцій зростає – отже керівництво та підприємство працює вдало. Ціна акцій знижується – керівництво та підприємство працює погано. І лише акції починають зменшуватися при обігу у ціні, акціонери можуть миттево провести перевірки діяльності підприємства, встановити причини погіршення його діяльності, встановити винних. Нарешті замінити керівництво та подати позов до суду на відшкодування керівництвом завданих підприємству збитків.
Що залежить від нас?
Всім потрібно остаточно зрозуміти, що ми вибрали демократичний шлях розвитку України, як парламентсько – президентської республіки з капіталістичним укладом економіки. А в таких умовах повинен діяти дієвий контроль громадян за діями влади і, звісно, зараз за свої права потрібно вести боротьбу.
Запам’ятайте, від кожного з нас залежить чи вийде розпродаж «за безцінь» нашого державного та комунального майна «своїм» людям, чи дозволимо це робити владі. Тому треба контролювати дії влади, не давати їм можливості порушувати законодавство та боротися за свої конституційні права, за прозору приватизацію, за надходження до бюджету та боротися проти виникнення монополізації (олігархізації).
Блог автора – постійна ссилка на статтю
Качур Д. М. , член Громадської ради при ФДМУ , експерт з питань приватизації
4 Replies to “Яка повинна бути приватизація в інтересах громадян та держави”
В 90-х годах ,когда нужно было начинать приватизировать государственное имущество, тогдашнее руководство Украины убеждало народ не спешить с этим вопросом,а очень тщательно продумать всё,чтобы не допустить разворовывания народного добра.И как результат – народу всучили ничего не стоящие ваучеры,а сами,кто находился во власти сказочно обогатились именно за счёт разворовывания государственного т.е общенародного имущества. А сейчас планируют продолжить приватизацию объектов, или не представляющих для покупателей никакого интереса,или объекты,из-за которых между олигархами произошла свара, и ,конечно,с целью поиметь в бюджет хоть какие-никакие деньги. И что примечательно,что когда рассуждают и говорят о приватизации,то ,как правило,имеют в виду переход предприятия или объекта из государственной собственности в частную.А о том,что само понятие о приватизации подразумевает изменение формы собственности ,никто нигде не упоминает.Например,успешно работающее государственное предприятие может стать по желанию его коллектива, ГОСУДАРСТВЕННЫМ акционерным обществом,где 51% акций принадлежит государству.И при этом коллектив является совладельцем этого предприятия и участвует в управлении им. Это тоже приватизация.Эта форма собственности имеется во многих государствах и хорошо себя зарекомендовала. Человек,работающий в акционерной компании не получает по итогам работы за год разного рода выплаты,неизвестно кем назначены и рассчитаны,- он реально получает дивиденты от прибыли предприятия на свои акции.И такая форма собственности очень стимулирует каждого работника хорошо работать.И ещё.Акционирование предприятий в Украине,начавшаяся ранее,быстро закончилась потому,что руководители этих предприятий,избранные коллективом и находящиеся под неусыпным контролем людей,не могут воровать и злоупотреблять властью безнаказанно.
Сейчас уже другие времена, для работы предприятия необходимо буде как минимум кредиты, что практически невозможно для госпредприятий или для бедных акционеров. Сейчас назрела проблема, что остаток предприятий надо продать выгодному частному инвестору.
Дмитрий, с кредитами нет проблем,если предприятие успешно работает и его продукция имеет сбыт.А про акционирование я написал как о варианте приватизации.Уверен,рано или поздно эта форма собственности получит развитие в нашей стране. Закончится период воровства и казнокрадства и придёт время умных и мудрых людей.
будем к этим временам идти